Консалтинговый центр Школа Административного Управления Зиминой

Не такий страшний HACCP, як його малюють!

Для багатьох підприємств або ФОП на ринку харчових продуктів почав існувати великий ризик отримати штраф під час Державних перевірок HACCP.

20 вересня 2019 року сплинув кінцевий термін впровадження програм передумов HACCP.

Підприємства або ФОПи, які досі не впровадили систему харчової безпеки в своєму бізнесі  на ринку харчових продуктів ризикують отримати штраф під час планового або позапланового аудиту.

Реєстрація потужності та впровадження HACCP

Програми-передумови є основою системи харчової безпеки, яка базується на аналізі ризиків і контролю критичних точок (HACCP).

Кожен оператор ринку харчових продуктів повинен обов’язково зареєструвати свою потужність у державному реєстрі. Без державної реєстрації ваш чекають штрафи та неможливість постачати свою продукцію в межах України.

Трохи законодавчої історії

20 вересня 2016 року набув чинності розділ VII Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів», де зазначено, що у всіх операторів ринку харчових продуктів мають бути обов’язково впровадженні програми-передумови системи НАССР протягом наступних 3-х років. При цьому мораторій на перевірки бізнесу закінчився 31.12.2018 року, а кінцевий термін впровадження вимог законодавства – 20 вересня 2019 року.

 Деякі розповсюдженні питання та відповіді на них:

 Чи дійсно потрібен HACCP якщо у мене маленький бізнес?

Згідно закону HACCP потрібен усім підприємствам, що задіяні на будь-якій стадії виробництва або обігу харчових продуктів. Тобто, навіть якщо ви працюєте самостійно та лише заварюєте чай та розігріваєте паніні (готовий напівфабрикат), то вам потрібно впроваджувати HACCP.

 Чи не простіше буде «домовитись» із державними інспекторами?

По-перше це незаконно, по-друге, це не має сенсу, адже перевірки фіксуються обов’язково на відео (якщо не фіксувалися, то необхідно написати пояснення), проводяться згідно затвердженого плану, так і (іноді — позапланово або по скаргам споживачів). Кожного разу до вас можуть приходити різні інспектори та аудитори. Впровадити систему HACCP буде безпечніше та дешевше (!!!)

Що чекає підприємства, які не встигнуть впровадити вимоги программ-передумов HACCP?

Контроль за виконанням вимог законодавства покладено на Державну Службу України з Питань Безпечності Харчових Продуктів та Захисту Споживачів (Держпродспоживслужбу).

У разі виявлення порушень у ході проведення планових чи позапланових перевірок, державні інспектори мають право:

— Видати «Припис на усунення порушень» зі списком порушень та вимогами по термінам їх усунення;

— Накласти штраф (від 25 до 100 тис. грн);

— Тимчасово або повністю зупинити роботу підприємства;

— Збільшити частоту інспектувань та аудитів, змінивши категорію ризику діяльності підприємства.

Що будуть перевіряти державні інспектори?

Перелік питань, які будуть перевірятися затверджено Наказом №446 Мінагрополітики та Наказом №447 Мінагрополітики від 08.08.2019.

Вичерпний список вимог можна переглянути у Наказі №590 від 1.10.2012.

Деякі фрагменти вимог, виконання яких будуть перевіряти аудитори:

1. Планування виробничих та допоміжних приміщень.

Перевірка планування потоків руху персоналу та продуктів на предмет перехресного забруднення.

Вплив ґрунту та навколишнього середовища на безпечність продуктів.

2. Територія, обладнання та технічне обслуговування.

Стан облаштування території, стан дверей, підлог та стін виробничих приміщень.

Інспектори перевірять чи калібрується обладнання згідно специфікацій.

3. Планування та стан комунікацій.

Перевірка наявності діючої вентиляції, стану систем водопостачання та водовідведення.

Належне освітлення виробничих зон.

4. Безпечність матеріалів для переробки харчових продуктів.

Державні аудитори перевірять, яка саме вода використовується у приготуванні харчових продуктів, льоду та пару, чи всі допоміжні матеріали є безпечними.

5. Чистота поверхонь, процедури прибирання приміщень.

Перевірка миючих засобів, частоти та графіку прибирань.

Інспектор перевірить де саме зберігаються засоби для прибирання та інвентар.

6. Здоров’я та гігієна персоналу.

Перевірка медичних книжок, наявності спецодягу та проведення гігієнічного навчання.

Наявність правил миття рук, паління, відвідування туалетів.

7. Поводження з відходами виробництва.

Державний інспектор перевірить, де накопичуються та як саме утилізуються відходи виробництва.

Наявність та маркування контейнерів для відходів, їх миття та дезінфекція.

8. Контроль шкідників.

Буде перевірено яким способом підприємство запобігає проникненню шкідників на територію потужності, чи розроблені засоби профілактики та боротьби зі шкідниками.

9. Зберігання та використання токсичних речовин.

Якщо на підприємстві використовуються токсичні сполуки, то інспектор перевірить чи розроблені правила приймання, зберігання та застосування цих речовин.

10. Контроль постачальників.

В ході аудиту будуть перевірені процедури моніторингу ризиків та вхідного контролю харчових продуктів, отриманих від постачальників.

11. Зберігання та транспортування.

Інспектор перевірить умови зберігання продуктів, контроль за строками придатності та температурні режими транспортування готової продукції.

12. Контроль постачальників .

Перевірка ключових параметрів технологічних процесів, наявності контрольних точок та процедур контролю за невідповідними харчовими продуктами.

13. Маркування харчових продуктів.

Аудитор проінспектує маркування для готової продукції, наявність строків зберігання та дати виробництва продукції.

Зверніть увагу!

Державні інспектори перевіряють не лише обов’язкову документацію, але й діючу систему

Тому не варто купляти стандартні «пакети документів»

Необхідно реальне впровадження, документування та застосування постійно діючих процедур, заснованих на принципах системи аналізу небезпечних факторів та контролю у критичних точках.

Ми можемо Вам забезпечити успішне проходження аудиту Державними інспекторами за допомогою розробки, впровадження та навчання у відповідності до вимог українського законодавства в сфері харчової безпеки, з урахуванням Вашої потужності як оператора ринку харчових продуктів

Не такий страшний HACCP, як його малюють (!), якщо вчасно і за допомогою консультантів консалтингового центру ШАУЗ привести у відповідність діяльність своєї бізнес-структури!!!

Бажаю Вам Успішності!

Галина Зіміна,
Засновник та директор консалтингового центру ШАУЗ,
Системний консультант-тренер, Коуч

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

Делитесь информацией в социальных сетях

Поделиться в facebook
Facebook
Поделиться в google
Google+
Поделиться в twitter
Twitter
Поделиться в linkedin
LinkedIn
Поделиться в telegram
Telegram
Поделиться в whatsapp
WhatsApp
Поделиться в email
Email

Выберите удобный способ коммуникации

Через почтовый клиент (Microsoft outlook, Thunderbird....)

Через форму на сайте

^ Наверх